Online adverteren in Nederland is een van de beste manieren om je doelgroep te bereiken. Je kunt erg gericht adverteren en met een gemiddelde schermtijd van meer dan 2 uur per persoon zijn er erg veel mensen waar je advertenties aan vertoont worden. Naast het gigantische bereik is ook nog eens alles te meten. Klinkt goed toch? In dit artikel vertellen we je alles over online adverteren in Nederland. Want hoe werkt dat? Hoe moet je beginnen en welke kanalen kan je het beste gebruiken?
Wat is online adverteren?
Online adverteren is het plaatsen van advertenties met behulp van het internet. Dit kunnen websites maar ook apps zijn. Eigenlijk elke plek op het internet die je maar kunt verzinnen. Online adverteren is een van de meest effectieve manieren voor bedrijven om hun bereik uit te breiden, nieuwe klanten te vinden, en meer omzet te realiseren.
Met erg veel opties tot je beschikking – van PPC en social media advertising tot online display advertising en in-app advertenties – kan online adverteren best intimiderend zijn voor nieuwkomers, maar dat hoeft het niet te zijn.
Hoe kan je online adverteren in Nederland?
Voor het online adverteren van je bedrijf zijn er erg veel verschillende opties. Maar welke past het beste bij jouw bedrijf/organisatie? Hieronder nemen we elk platform met je door en geven we aan voor welk soort bedrijven het platform geschikt is.
Google Ads
Google Ads biedt de meeste online advertising mogelijkheden. Je kunt via dit platform namelijk op vijf verschillende manieren adverteren:
- Zoek advertenties
- Display advertenties
- Shop advertenties
- Video advertenties
- App advertenties
Zoek advertenties in Google zijn de eerste zoekresultaten in Google waar “Advertentie” bij staat. Een voorbeeld hiervan vind je hieronder op de foto.
Zoek advertenties stel je in door middel van zoekwoorden. Mediamarkt heeft zoals je op de foto kunt zien een advertentie ingesteld op hun eigen merknaam. Wanneer je klikt op zo’n advertenties kost het Mediamarkt geld. Dit soort advertenties worden daarom ook wel PPC (Pay Per Click) advertenties genoemd.
Display advertenties zijn de banner advertenties die je ziet op websites zoals Startpagina.nl en 9292.nl. Deze advertenties kan je instellen op alle websites over het internet die een samenwerking met Google hebben. Deze display advertenties zijn goed om in te stellen als retargeting strategie. Hieronder een voorbeeld van Display advertenties.
Shop advertenties zijn goed om in te zetten wanneer je fysieke producten verkoopt zoals boeken of laptops. Hieronder een voorbeeld van shop advertenties die je tegenkomt op Google.
Naast shop advertenties heb je ook video advertenties. Hierover vertellen we straks meer onder het kopje “YouTube Ads”.
Als laatste zijn er nog app advertenties. Dit zijn de video of foto advertenties die je vaak te zien krijgt wanneer je een gratis app gebruikt. Op deze manier verdienen de apps geld en kan jij je producten adverteren.
YouTube Ads
Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen wanneer je een filmpje op YouTube kijkt, video advertenties. Sinds de overname van YouTube door Google kun je nu ook met het advertentieplatform van Google adverteren met video advertenties op YouTube. Deze video advertenties zijn extreem populair onder adverteerders omdat YouTube heel erg veel wordt gebruikt over de hele wereld. Deze vorm van advertenties zijn goed om in te zetten voor elk soort bedrijf. Zowel als brand awareness als retargeting advertenties. Hieronder een voorbeeld van een YouTube advertentie.
Facebook Ads
Facebook Ads zijn de advertenties die je voorbij ziet komen in verhalen en de startpagina van Facebook. Deze ads zijn erg effectief om je hele specifieke doelgroepen kunt instellen. Ook is het algoritme van Facebook zo gevorderd dat er naast specifieke doelgroepen ook andere manieren zijn om jouw ideale klant te bereiken. Door het instellen van look-a-like doelgroepen kun je mensen bereiken die lijken op bestaande klanten. Erg effectief! Facebook Ads is erg laagdrempelig en kan worden ingezet door bedrijven met kleine budgetten tot bedrijven als Nike. Zowel voor B2B als B2C bedrijven kan Facebook Ads erg veel opleveren.
Instagram Ads
Instagram Ads is eigenlijk hetzelfde als Facebook Ads. Instagram is namelijk van Facebook. Je kunt binnen het Facebook Ads advertentieprogramma ook instellen om je advertenties te vertonen op Instagram. Hiervoor hoef je niks aparts in te stellen. Dit geeft je direct een extra doelgroep van Instagram gebruikers met de klik op één knop.
LinkedIn Ads
LinkedIn Ads zijn de advertenties die je voorbij ziet komen op, je raad het al: LinkedIn. LinkedIn staat los van Facebook en Instagram en heeft daarom zijn eigen advertentieprogramma. Ondanks het eigen advertentieprogramma lijkt het wel erg veel op die van Facebook. LinkedIn advertenties zijn vooral handig voor B2B bedrijven. Dit omdat je kan targeten op specifieke functies van LinkedIn gebruikers.
Voordelen van online adverteren in Nederland
Nederland is een relatief klein land met zo’n 17,5 miljoen inwoners. Al deze personen bevinden zich op het internet. Dit kan Google, Facebook, Instagram of andere websites zijn. Deze kan je allemaal bereiken met de verschillende advertentiemogelijkheden die we hierboven hebben doorgenomen.
Een ander voordeel van online adverteren in Nederland is dat het relatief goedkoop is om een grote groep mensen te bereiken. Als je een TV reclame wilt uitvoeren ben je al snel duizenden euro’s verder. Een advertentie op Facebook kan al voor 2 euro worden ingesteld als je dat zou willen. Dit maakt het erg toegankelijk voor kleinere bedrijven om aan marketing te doen.
Ook is alles online erg goed meetbaar. Zo kan je een advertentie voor laptops online zetten en precies zien hoeveel verkopen hieruit zijn gekomen. Hierdoor kan je snel zien hoeveel ROI je krijgt op je advertenties en kun je hier je budget op afstellen.
Het laatste voordeel is dat je online heel gericht kunt adverteren. Zo kun je met Google specifieke zoekwoorden instellen en kan je op Facebook precies de doelgroep van jouw bedrijf instellen. Dit zorgt ervoor dat je betere resultaten krijgt en goedkopere conversies kan realiseren.
Tips voor online adverteren in Nederland
Enkele tips voor online adverteren in Nederland:
- Zorg voor een groot genoege doelgroep instelt voor je advertenties. Omdat Nederland een kleiner land is kunnen sommige doelgroepen te klein zijn.
- De tekst in een advertentie is heel belangrijk. Zorg ervoor dat je advertentieteksten goed zijn geschreven zodat mensen op je advertentie klikken en op je website komen.
- Meet je conversies. Online adverteren geeft je de mogelijkheid om alles te volgen. Stel al je conversies in en bekijk hoe je online campagnes presteren.
- Naast goede advertenties is een goede website ook belangrijk. Hier zullen veel mensen op uitkomen na het zien van een advertentie. Zorg er voor dat je website daarom goed geoptimaliseerd is voor conversie.
Conclusie
Online adverteren in Nederland is erg goede marketing methode voor je bedrijf. Door de lage kosten kan je als klein bedrijf instappen en profiteren van alle online platformen waarop je kan adverteren.
De grootste platformen waarop je kan adverteren zijn Google, YouTube, Facebook, Instagram en LinkedIn. Je kunt in de verschillende advertentieprogramma’s al je campagnes instellen en ervoor zorgen dat je doelgroep je advertenties te zien krijgt.
Met online adverteren is alles meetbaar en je kunt erg makkelijk specifieke doelgroepen bereiken.