Home » Blog » Facebook advertenties die verkopen opleveren

Facebook advertenties die verkopen opleveren

Facebook advertenties die verkopen opleveren

Als je een advertentiecampagne op je Facebook-tijdlijn ziet, sta je er misschien niet zo bij stil. Misschien ben je niet geïnteresseerd. Misschien pauzeer je even voordat je er uiteindelijk voorbij scrolt. Of misschien is het precies waar je naar op zoek was. Als consument voelt deze laatste optie als toeval – het product of de dienst die je nodig hebt valt recht in je schoot. Maar als online marketeer zijn deze momenten alles behalve toeval.

Het runnen van Facebook advertenties die genoeg interesse opwekken voor een klik, en vooral een conversie, is een zorgvuldige wetenschap. Je campagnedoel vereist het targeten van de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste inhoud. Natuurlijk, je kunt niet controleren van uw consumenten online gedrag, maar je kunt voorspellen en rekening mee bij het maken, publiceren en richten van uw Facebook-reclame-strategie.

In dit artikel leggen we je alles uit over Facebook advertenties die verkopen opleveren voor jouw bedrijf.

De juiste doelgroepen bereiken

Het mooie van adverteren op Facebook is hoe gemakkelijk het is om de juiste mensen te bereiken. Maar met meer dan 2,7 miljard actieve gebruikers per maand, zul je eerst de verschillende doelgroepen moeten identificeren en gaan bedenken hoe ze zullen reageren op verschillende producten, evenementen en advertentiecampagnes.

Laten we eerst eens kijken naar de opties voor targeting en hoe je deze als Facebook adverteerder in je voordeel kan gebruiken.

  • Op locatie – Deze is relatief eenvoudig, maar erg effectief. Als je evenementen, pop-up winkels, speciale verkopen, of je diensten alleen worden aangeboden in bepaalde gebieden, is het noodzakelijk om eerst te filteren op de mensen die niet zullen profiteren van jouw bedrijf. Je kunt ook bredere categorieën targeten, zoals gebruikers in grote steden of landelijke steden.
  • Op leeftijd & geslacht – Targeting op basis van deze brede demografische gegevens vereist het maken van een paar even brede generalisaties over je doelgroep. Het is niet perfect, maar nog steeds nuttig, om de doelgroep van je merk te bepalen en vervolgens de inhoud op die groepen te richten. Er zijn echter nog meer genuanceerde manieren om advertenties met een hoge conversie uit te voeren zonder in zulke brede streken te schilderen.
  • Op interesses – Het mooie van Facebook is dat mensen je precies vertellen waar ze in geïnteresseerd zijn. Dit is een accurate manier om relevante inhoud voor gebruikers te krijgen die hier interesse in hebben. Zo kun je bijvoorbeeld golfclubs adverteren bij golfers of gitaren bij gitaristen.
  • Op basis van levensgebeurtenissen – Maar al te vaak adverteren bedrijven bij de juiste mensen, maar op het verkeerde moment in hun leven. Door doelgroepen te maken op basis van een levensgebeurtenis (hebben een baby gekregen, verandering in relatie, verhuizing naar een nieuwe stad) weet u zeker dat het juiste moment wordt gekozen. Zo kun je bijvoorbeeld zwangere vrouwen benaderen met babykleding, pas afgestudeerden met masteropleidingen en stadsverhuizers met meubels, internetpakketten en huurverzekeringen.

Afhankelijk van je product- of dienstenaanbod kunnen veel van deze doelmarkten nog erg vaag zijn. Maar de juiste mensen bereiken is de eerste stap naar hoge conversieratio’s.

Om je doelgroepen in de toekomst beter te kunnen laten converteren op jouw Facebook advertenties, hebben wij nog een aantal handige punten voor je op een rijtje gezet:

  • Voeg Facebook pixel en Conversions API toe aan je website als je dat nog niet hebt gedaan.
  • Gebruik de waardevolle gegevens die ze verzamelen om verfijnde klantpersoonlijkheden te creëren.
  • Bepaal niche-consumenten voor specifieke advertenties en promoties.

Het creëren van een goede Facebook advertentie

Je heb nu de perfecte doelgroep bepaald. Nu komt het erop aan om hier een goede advertentie voor te maken. Als de inhoud van de advertenties zelf niet boeiend of verleidelijk genoeg is, maakt het niet uit of je ze perfect hebt getarget.

Voor het creëren van advertenties met een hoge conversie kun je samenwerken met experts uit de industrie. Het kennen van de basis rond het runnen van Facebook advertenties vereist inzicht in de componenten van een boeiende advertentie. Je moet in staat zijn om effectieve advertenties in elkaar te zetten om jouw publiek aan te spreken en te boeien. Hiervoor zijn een aantal componenten erg belangrijk:

  • Goede tekst – De eerste twee regels in een Facebook advertentie moeten pakkend zijn.

"Lees ook: Tips voor het schrijven van een goede social media advertentietekst"

  • Maak nieuwsgierig – Zorg ervoor dat je een eerste regels nieuwsgierigheid opwekken naar het lezen en bekijken van de hele advertentie.
  • Overtuigende media – Meestal in de vorm van een foto of video-advertentie, de gekozen media is het middelpunt van uw Facebook-advertentie. Foto’s moeten een verhaal vertellen, maar op een eenvoudige, verfijnde manier. Video’s moeten even eenvoudig zijn en gebruik maken van ondertitels om te voldoen aan hoe veel mensen sociale media gebruiken met hun geluid uit.
  • Een sterke kop – Neem een sterk standpunt in met een call-to-action-achtige kop. Hierin moet staan wat je aanbiedt en waarom mensen het nodig hebben. En niet zomaar mensen, maar specifiek het publiek waar je je op richt.
  • Een zorgvuldig opgestelde beschrijving – In deze tijd van beperkte aandacht moeten zelfs beschrijvingen recht op het doel af zijn (en toch een uniek verkoopargument bevatten).
  • Een overtuigende call-to-action (CTA) – In sommige gevallen betalen hypercreatieve keuzes zich uit als call-to-action-knop. Meestal levert “Shop Nu”, “Meer Bekijken” of “Boek Nu” de hoogste effectiviteit blijken op.

De perfecte landingspagina

Nu personen op je advertentie hebben geklikt is het noodzakelijk om deze personen op de perfecte landingspagina uit te laten komen. Wanneer je landingspagina erg lelijk of niet duidelijk is ingericht zal niemand de gewenste actie op je website uitvoeren.

Zorg er dus voor dat je website er professioneel uitziet en jouw potentiële koper hier makkelijk op rond kan kijken en de gewenste actie uitvoert.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *