Een advertentietekst kan je advertentie maken of breken. In dit artikel geven we je een aantal handige en effectieve tips voor het schrijven van een goede social media advertentietekst. Met deze tips zullen jouw advertenties de resultaten behalen die je graag wilt zien.
Een goed begin is het halve werk
Het doen van pre-campagne onderzoek zal de kwaliteit van jouw advertentie vele malen verhogen. In deze pre-fase van je campagne zal je onderzoek doen naar je doelgroep. Door een goed beeld te hebben van jouw advertentie doelgroep, zul je in staat zijn om een tekst te schrijven die het beste bij hen past. Verschillende segmenten van je publiek zullen verschillend reageren op teksten; daarom is het belangrijk dat je dit in je campagnes tot uiting laat komen. Uit je onderzoek zal hoogstwaarschijnlijk naar voren komen dat één maat niet voor iedereen geschikt is als het gaat om de communicatie met je doelgroep. Omarm dit door teksten te schrijven voor alle segmenten van je publiek. Een goed begin is het halve werk, en bij een social media campagne begint dit vaak bij je doelgroep.
Spreek je doelgroep aan
Bij het schrijven van een advertentietekst is het heel erg belangrijk dat je tekst relevant is voor jouw doelgroep. Als je weet wie je doelgroep is zal het schrijven van een effectieve tekst een stuk makkelijker zijn. Met behulp van het doelgroeponderzoek dat je hebt uitgevoerd in de pre-campagne, kun je beginnen met schrijven van teksten die echt communiceren met je doelgroep.
Zorg voor een voorsprong op de concurrentie
Als het gaat om het schrijven van advertentieteksten die opvallen, is het belangrijk dat je je concurrenten kent. Bekijk hun advertenties en probeer deze te overtreffen met betere teksten die de doelgroep nog beter aanspreken. Het kennen van je concurrentie kan bijdragen aan het maken van een aanpak die je moet helpen bij het schrijven van je social media advertentieteksten. Zo blijf je altijd op je concurrentie voorlopen wat je een erg groot voordeel geeft.
Overtref verwachtingen
Nadat je genoeg kennis hebt verzameld over je doelgroep, zul je in staat zijn om social media advertentieteksten te schrijven die precies communiceren naar de behoeftes van je potentiële klanten. Je advertentietekst moet op een zodanige wijze worden ontworpen dat het beknopt en duidelijk aan de klant uitlegt waarom ze op deze advertentie moeten klikken. Hier kan een aantrekkelijk aanbod tegenover staan. Dit aantrekkelijk aanbod, zoals bijvoorbeeld een korting, kan de CTR (click through rate) op je advertentie verhogen. Maar zorg er bij dit aanbod wel voor dat deze wordt overtroffen zodra een persoon op je advertentie heeft geklikt en op je landingspagina komt. Wanneer het aanbod op de landingspagina niet overeenkomt met het aanbod uit de advertentie zal dit niet worden waardeert. Het liefst wil je juist de verwachtingen overtreffen door op de landingspagina nog iets unieks aan te bieden.
Houd het kort en krachtig
Houd in gedachten dat een social media advertentietekst slechts een beperkte ruimte heeft om de aandacht mee te trekken. Je zult in de eerste twee (korte) zinnen de aandacht moeten trekken waardoor je doelgroep ook de rest van je advertentie zal lezen en naar je landingspagina zullen gaan. Nu is niet het moment om te beginnen over elk detail van het product dat je adverteert. Bewaar deze informatie voor op de landingspagina. Houd de tekst kort en bondig en probeer personen zo snel mogelijk over te halen om op de link naar je landingspagina te klikken.
Schrijf een goede Call To Action
Ongeacht wat je doet in je online advertentietekst, het schrijven van een goede CTA zal zeker in je voordeel werken. Je CTA zal op zo’n manier moeten worden geschreven dat de doelgroep echt op jouw advertentie wilt klikken. “Koop nu” is een standaard oproep tot actie die wordt gebruikt door veel online marketeers, maar als je echt een stap voor wilt blijven op je concurrenten, kan je kiezen voor een alternatief dat je creativiteit toont. Nogmaals, vergeet niet dat de tekst die je gebruikt in je CTA moet weerspiegelen met wat er zal gebeuren zodra iemand op je advertentie heeft geklikt en op je landingspagina is aangekomen.
Test je advertentieteksten
De beste manier om te zien of je advertentietekst werkt en hoe je het kunt verbeteren in toekomstige campagnes, is door het te testen in een lopende campagne. Hoewel je zou kunnen denken dat je advertentietekst al perfect is, moet je altijd testen om redelijk moeilijk en dus is het belangrijk dat je je advertentietekst altijd goed test. Kijk niet verbaasd op als de advertentietekst, waarvan je verwacht dat die het beste is, het slechtst presteert van al je teksten.
Het is daarom raadzaam om een A/B test van verschillende advertentieteksten uit te voeren. Zo kun je na het winnen van goede data een duidelijk verschil zien in de prestaties van de teksten en kan je doorgaan met de best presterende tekst.
Conclusie
Het schrijven van advertentieteksten die verkopen is geen gemakkelijke taak. Neem daarom de tijd om hier goed in te worden door erg veel teksten te schrijven en deze aan personen te laten lezen. Door je doelgroep aan te spreken, voor te lopen op je concurrentie, een goede CTA te schrijven en je teksten te testen onder je doelgroep zul je een heel eind komen met het schrijven van goede social media advertentieteksten.