Voor een bedrijf is het bereiken van hun publiek een van de belangrijkste bezigheden. Gelukkig hebben we hier het internet voor, en doet een website al de helft van dit werk. Naast enkel het bereiken van zo veel mogelijk mensen, is het fijn voor de geïnteresseerden om contact op te kunnen nemen met het bedrijf. Voor deze mensen is het belangrijk dat de website een perfecte contactpagina heeft, toch?
Helaas vallen contactpagina’s ergens onderaan de prioriteitenlijst van webdesigners en bedrijven tegelijk. Als je terugdenkt aan alle websites die je hebt bezocht, valt het toch wel op dat contactpagina’s vaak out-dated zijn of er slordig uitzien.
In dit artikel gaan we langs de beste tips voor het maken van de perfecte contactpagina, met uiteraard wat voorbeelden.
Hou de contactpagina simpel
Het allerbelangrijkste van een contactpagina is dat webgebruikers in contact kunnen komen met het bedrijf waar de website voor gemaakt is. Het moet dus gemakkelijk zijn voor deze gebruikers om snel contact op te kunnen nemen, zonder al te veel poespas op de pagina.
Voorbeeld: De website van HearstAutos heeft een simpel en elegant design toegepast op hun contactpagina. Je vind alleen het nodige, en dat is genoeg!

Contactformulieren, wel of niet?
De een vind een contactformulier geweldig: in een tijdperk van korte berichten en efficiënt contact kan een contactformulier tijd en moeite besparen tijdens het contact leggen met een bedrijf.
De ander, echter, heeft een afkeur voor contactformulieren. Zo’n digitaal invulformulier kan onpersoonlijk overkomen, en het voelt alsof je bericht ergens verdwijnt in een mailbox die nooit gelezen wordt. Voor deze mensen is het fijner om direct naar een mailadres een bericht te sturen, of gezellig een telefoontje te plegen.
Daarom is het verstandig om te luisteren naar de gebruikers. Bij een website is het dus verstandig om beide een contactformulier én contactinformatie op je contactpagina neer te zetten. Het is belangrijk dat er voor iedereen de juiste optie is om in contact te komen met het bedrijf.
Het oog wil ook wat
Een mooi design telt voor twee. Vaak komt het voor dat een contactpagina onderaan de lijst van prioriteiten staat van de webdesigner. Hierdoor kan het design ondermaats zijn in vergelijking met de rest van de website, vooral als andere pagina’s updates krijgen, en de contactpagina niet. Geef daarom contactpagina’s jouw a-game en schuif het wat hoger in de prioriteitenlijst.
Voorbeeld: We kennen allemaal wel de energiedrankjes van Red Bull, maar ze hebben ook een mooie contactpagina. Persoonlijk vind ik dit een van de mooiere contactpagina’s die er zijn. Het ontwerp springt eruit, en is daarnaast heel functioneel.

Benieuwd naar meer tips voor je website? Check het overzicht van beste CSS-generators.
Laat zien wie je bent
Webgebruikers bezoeken de contactpagina van een website om uiteindelijk beter leren kennis te maken met het bedrijf. Deze pagina zal dus ook een verlengstuk moeten zijn van het verhaal wat aan de klant wordt verteld.
Om de persoonlijkheid van het bedrijf te laten afspiegelen op de contactpagina moet je ervoor zorgen dat je dit meeneemt in het design.
Voorbeeld: Voor de website van Basecamp is goed nagedacht over de contactpagina. Het geeft een persoonlijke feeling, en het is een goede afspiegeling van hoe het bedrijf zelf is.

Socials!
Als het bedrijf social media kanalen beheerd, zorg dat ze duidelijk zichtbaar en bereikbaar zijn op de contactpagina. Voor de gebruikservaring van een website kan het een positief effect hebben als een gebruiker de mogelijkheid heeft om up-to-date te blijven over het bedrijf.
Voorbeeld: De contactpagina van Hootsuite laat goed zien hoe je social media op je contactpagina gebruikt. Ze geven een duidelijk overzicht van al hun social media kanalen.
