Home » Blog » Tips voor Pinterest: Zo wordt je een Pinterest Pro!

Tips voor Pinterest: Zo wordt je een Pinterest Pro!

Tips voor Pinterest

We pinnen kwijlende recepten, de laatste mode en de hipste producten. En nog belangrijker, in deze tijd van het jaar pinnen we ideeën voor woningrenovatie, interieurontwerp en tuininspiratie. We pinnen veel, en als Pinterest momenteel geen deel uitmaakt van jouw bedrijfsstrategie, loop je potentiële klanten mis! (Zo’n 250 miljoen klanten, eigenlijk.) In dit artikel geven we je een aantal tips voor Pinterest zodat jij een echte Pinterest Pro wordt!

Wat is Pinterest? Waarom zou je het gebruiken?

Pinterest is een sociaal media platform dat gebruikers, of “pinners” zoals ze algemeen bekend zijn, in staat stelt om nieuwe interesses te delen en te verkennen. Een proces dat bekend staat als “pinnen”. Pins zijn afbeeldingen of video’s van producten die door bedrijven/andere gebruikers worden geüpload, en vervolgens worden opgeslagen, of gepind, op gepersonaliseerde “ideeënborden” van gebruikers.

Wereldwijd zijn er meer dan 250 miljoen maandelijkse Pinterest gebruikers. In Nederland gaat het om zo’n 4 miljoen gebruikers waarmee dit platform in de top 5 staat van de meest gebruikte social media in Nederland. Pinterest staat fier hoger dan Snapchat en Twitter. Waarom? Omdat Pinterest aanzet tot actie. 

98% van de actieve pinners probeert de ideeën die ze op Pinterest vinden, 93% van de pinners zegt Pinterest te gebruiken om aankopen te plannen, terwijl 50% een aankoop heeft gedaan na het zien van een gepromote pin. Pinterest is ook goed voor 5% van het wereldwijde verwijzingsverkeer. De enige andere speler die dat kan verslaan is Facebook.

Pinterest zit vol met gebruikers die er geen probleem mee hebben om via dit platform nieuwe bedrijven te ontdekken. Volg deze 10 tips om Pinterest als een pro te gebruiken en nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf.

Claim je website op Pinterest.

Een van de belangrijkste tips voor Pinterest is het claimen van je website. Door je website te claimen, kun je de authenticiteit van je website verifiëren. Dit betekent dat Pinterest je zal pinnen wanneer iemand een afbeelding pint die op je website te vinden is. Door je website te claimen krijg je ook toegang tot website analytics en een dieper inzicht in welke content je publiek het meest bewaart. Het zal je dus laten zien welke content je meer zou moeten plaatsen.  

Verander je persoonlijke Pinterest account naar een zakelijk account 

Stap 1: Ga naar business.pinterest.com, en klik op de rode ‘Converteer uw bestaande account’ knop.

Stap 2: Selecteer vervolgens je ‘bedrijfstype’ en werk indien nodig je ‘contactnaam’ en ‘e-mailadres’ bij.

Stap 3: Nog steeds op dezelfde pagina, vul je het volgende gedeelte in, ‘Profielinformatie’.

Stap 4: Scroll naar beneden naar de ‘Overeenkomst’ sectie, en lees de overeenkomst. Klik vervolgens op akkoord, en voila!

Zodra je jouw zakelijke account hebt ingesteld, zal je profielfoto worden weergegeven naast alle pins die afkomstig zijn van je site, en er zal een klein wereldbol-icoontje verschijnen links van de URL van je website op je profiel. 

Nu is het tijd om je website te claimen

Om je website via Pinterest te claimen, moet je een meta tag toevoegen of een HTML bestand uploaden naar de HTML code van je website. De meeste mensen zullen de hulp van hun webmaster nodig hebben voor dit gedeelte.

Gebruik Rich Pins in je voordeel

Rich Pins zijn als advertentieteksten voor je post; ze voegen extra details toe aan pins en updaten belangrijke informatie van de websites waar ze vandaan komen. Als er iets verandert op de oorspronkelijke website, wordt de Rich Pin bijgewerkt om die verandering weer te geven. Rich Pins helpen de ervaring van je potentiële lezer te verbeteren door pinners een paar belangrijke details te geven over je artikel, functie of ontwerp. 

Er zijn drie soorten Rich Pins: product, artikel, en recept. Product Rich pins tonen de meest actuele informatie direct op je pin. Artikel en recept Rich Pins geven alle bewerkingen weer die je op je site hebt gemaakt en zullen zelf worden bijgewerkt zodra er een bewerking is gemaakt.

Hoe kunt u een Rich Pins aanvragen?

Heeft de website van je bedrijf een blog? Markeer elke blog post met rich meta tags! 

Zodra je dit hebt gedaan, moet je een van je correct gemarkeerde content pagina’s valideren in de Rich Pin validator. Als je webpagina correct is “gemarkeerd”, dan zal er een “Toepassen” knop verschijnen. 

Klik op de knop om je Rich Pin aan te vragen. Pinterest zal je aanvraag binnen 24 uur verwerken.

Pinterest SEO

Pinterest draait om de visuals, toch? Nou, zo ongeveer. Pinterest is niet alleen een visueel platform, het is ook een visuele zoekmachine. Wat je ook wilt bekijken, je typt het in de Pinterest zoekbalk, wat betekent dat trefwoorden 100% noodzakelijk zijn, in je beschrijvingen EN in je accountnaam.

Je gebruikersnaam

Voeg aan je gebruikersnaam toe “wat je doet” in een notendop. Dit zal op je pagina verschijnen, en het zal mensen helpen je te vinden als ze naar je zoeken. Zo ziet het er hier uit:

Je naam → Online Rocket | Online Marketing Blog ← Wat je doet.

De beschrijving van je pin

Pinterest beschrijvingen kunnen tot 500 woorden bevatten. Echter, alleen de eerste 75-100 woorden verschijnen in de feed, dus het is belangrijk om de eerste zin of twee het meest overtuigende deel van je beschrijving te maken. Denk na over de inhoud van je pin en wat iemand zou intypen als hij zou zoeken naar inhoud die gerelateerd is aan die pin. Bijvoorbeeld, als het deze blog post zou zijn, zou iemand kunnen typen “hoe verbeter ik mijn Pinterest bereik”, “hoe krijg ik meer klanten via Pinterest” of “Pinterest tips”. Deze zinnen en meer moeten woord voor woord in mijn beschrijving worden opgenomen.

Voordat je je beschrijving gaat schrijven, kun je een zoekopdracht uitvoeren om te zien welke zoekwoorden mensen gebruiken als ze zoeken naar onderwerpen die met jouw merk te maken hebben. Typ dingen in als “online marketing” of “online marketing tips” en kijk wat er tevoorschijn komt. Maak een lijst van deze trefwoorden en zorg ervoor dat ze verspreid zijn over je pins.

Pinterest content ideeën

Heb je een gratis product dat je wilt promoten? Pinterest is een geweldige manier om je e-maillijst op te bouwen, meer views op je blog te krijgen, en meer interesse voor je bedrijf te wekken. 

Het begint allemaal met het maken van “pinnable” afbeeldingen. Afbeeldingen die boeiend en aantrekkelijk zijn, worden meer dan waarschijnlijk opgeslagen, met als resultaat dat je er later op doorklikt. Maar zoals we hierboven hebben besproken, Pinterest mag dan wel een visueel medium zijn, het is ook een zoekmachine en je moet er zoekwoorden in opnemen om mensen te helpen je pins te vinden.

Dus, maak je prachtige pin, vul de beschrijvingen met doorzoekbare zoekwoorden, en link de pin direct naar je landingspagina.

Een andere geweldige manier om wat tractie voor je merk te krijgen via Pinterest is het maken van boeiende, informatieve infographics. Infographics en Pinterest gaan erg goed samen. Sterker nog, als je de homepage bezoekt, zijn de meerderheid van de pins die je ziet infographics.

Maak een paar geweldige infographics met behulp van Pinterest zoekopdrachten die binnen je niche passen en maak er een landingspagina voor op je website. Naarmate je pin populariteit wint, zal hij jarenlang leads blijven genereren omdat nieuwe mensen hem vinden en pinnen.

Wees actief of andere borden

Net als alle sociale netwerken, is Pinterest gebaseerd op sociale activiteit. Als je wilt dat mensen zich met jouw pins bezighouden… moet je zelf ook actief zijn! Volg pins en borden in je niche van relevante maar niet-concurrerende merken en andere voor jou relevante onderwerpen.

Spreek anderen aan en vraag hen om een gezamenlijk bord te maken of vraag hen om jouw pin te delen. Doe dit alleen als je al een relatie met de persoon of het bedrijf hebt opgebouwd.

Pinterest is een onmisbaar hulpmiddel om je webverkeer te vergroten, en met de bovenstaande tips zul je binnen de kortste keren “pinnen” als een pro! 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *