Home » Blog » 10 Instagram marketing tips voor jouw bedrijf

10 Instagram marketing tips voor jouw bedrijf

Instagram marketing tips

Als je een van de 1,2 miljard gebruikers van Instagram bent, is het geen geheim hoe sterk het sociale netwerk is uitgegroeid tot een marketingplatform. Met meer dan 25 miljoen geregistreerde zakelijke accounts is Instagram de ultieme uitlaatklep voor het opbouwen van de online aanwezigheid van je merk. In het bijzonder heeft dit social media platform nu de hoogste engagement rate in vergelijking met andere platforms, zoals Facebook en Pinterest. Dit is een must read voor Instagram marketing tips als je je bedrijf een boost wilt geven, want Instagram is uitgegroeid tot een van de meest populaire social media platforms van dit moment. Hier wil je als bedrijf zeker gebruik van maken!

Door de groeiende populariteit van het platform, hebben veel bedrijven geprofiteerd van de potentiële mogelijkheden om hun merk uit te breiden naar deze nieuwe markt: Instagram-gebruikers. Als je bedrijf het potentieel van het sociale netwerk wil maximaliseren om klanten te binden en nieuwe klanten aan te trekken, volg dan deze Instagram marketing tips.

1. Schakel over naar een bedrijfsaccount

Als je overstapt op een zakelijk Instagram-account, kunnen volgers gemakkelijk contact met je opnemen door op de gekoppelde contactknoppen van je profiel te klikken. Een andere gunstige eigenschap van het overstappen is dat de zakelijke tools van Instagram gebruikers in staat stellen om gesponsorde advertenties te maken en te publiceren voor specifieke doelgroepen. Daarnaast hebben zakelijke accounts een betere kans om gezien te worden op de Instagram Explore-pagina’s van gebruikers. Tot slot geeft het aanmaken van een zakelijk profiel op Instagram je toegang tot Instagram Insights, de gratis analytics tool van het platform. Hier kan je precies zien wie je doelgroep is en hoeveel personen jouw content bereikt. Als het gaat om Instagram-marketingtips, is deze onmisbaar!

2. Leer meer over je doelpubliek

Instagram Insights meet het aantal profielbezoekers dat je account heeft en geeft statistieken zoals impressies en bereik voor zowel betaalde als organische groei op het platform. Het gebruik van analytische tools helpt je om de demografie van je volgers te begrijpen, zoals geslacht, leeftijd en locatie.

Deze inzichten kunnen ook je social media-strategie ten goede komen, omdat het hebben van deze informatie je in staat stelt om op maat gemaakte content te publiceren voor een gericht publiek om meer betrokkenheid te genereren. Het gebruik van inzichten is een van de beste Instagram-marketingtips op deze lijst, maar toch maken zo veel mensen er geen gebruik van!

3. Creëer een passende, doorzoekbare profielnaam

Je Instagram-profiel is het eerste wat gebruikers zien als ze naar je bedrijf zoeken op dit platform. Daarom is het belangrijk om te beginnen met het optimaliseren van je Instagram-account door een herkenbare en geschikte gebruikersnaam aan te maken. Zorg ervoor dat je gebruikersnaam zo veel mogelijk lijkt op je bedrijfsnaam. Op die manier kunnen gebruikers of klanten die op zoek zijn naar je merk, de pagina van je bedrijf gemakkelijk vinden. Dit is misschien voor de hand liggend als het gaat om Instagram-marketingtips, maar je zou verbaasd zijn hoeveel mensen het niet doen!

4. Werk je Instagram-profielfoto voortdurend bij

Het is essentieel om je Instagram-profielafbeelding te veranderen in je bedrijfslogo. Werk de afbeelding vervolgens regelmatig bij door het logo aan te passen aan actuele campagnes of seizoenstrends. Dit is een geweldige manier om je pagina fris en up-to-date te houden. Het maken en bijwerken van variaties van je logo om specifiek te zijn voor een marketingcampagne zal gebruikers zeker motiveren om vaker naar je profiel te zoeken dan ze anders zouden doen.

5. Maak een overtuigende, informatieve bio

Net als je profielfoto, is je Instagram bio een van de allereerste dingen die een volger ziet als ze op je pagina komen. Wanneer iemand op je Instagram belandt, is het belangrijk dat ze direct begrijpen wie je bent en wat je bedrijf doet. Met een maximum van 150 tekens moet je aangeven hoe anderen baat hebben bij het volgen van je Instagram-profiel en een blijvende indruk maken door wat persoonlijkheid toe te voegen.

6. Plaats een oproep tot actie in je bio-link

Instagram profielen hebben een ruimte voor een trackable link. Behandel de laatste regel in je Instagram bio als je call-to-action knop en leg volgers uit wat ze gaan krijgen als ze op je link klikken. Neem een link op naar een relevante pagina op de website van je bedrijf, afhankelijk van de inhoud die je post. Als je bijvoorbeeld een makelaar bent en een foto van een huis post wat in de verkoop staat, kun je in het bijschrift van de foto zeggen: “link in bio!” om consumenten naar de pagina over het huis te leiden om het te bekijken.

7. Wees strategisch met de teksten bij je posts

Interessante, spannende afbeeldingen mogen dan de belangrijkste focus van Instagram zijn, maar het maken van overtuigende tekst zorgt voor een onmiddellijke groei, waardoor je meer vind-ik-leuks en reacties op je posts krijgt. Posts met veel likes en commentaren hebben een grotere kans om bovenaan de nieuwsfeeds van gebruikers te verschijnen, dankzij de algoritmen van Instagram. Wanneer een foto veel likes, reposts of commentaren ontvangt, zal Instagram dit zien als een teken dat de foto ook aantrekkelijk zou zijn voor andere gebruikers, en zullen deze dan waarschijnlijk hoger in de feeds van mensen plaatsen. Bij voldoende betrokkenheid kan je post zelfs op de Explore-pagina terechtkomen!

Een van de meest voor de hand liggende manieren om meer betrokkenheid te krijgen bij je posts is om je tekst te gebruiken om je volgers een vraag te stellen. Als je mensen vraagt wat ze dit weekend gaan doen, wie hun beste vriend is of wat ze vinden van het nieuwe kapsel van een beroemdheid, zal dat ongetwijfeld de betrokkenheid van de community bevorderen en veel nieuwe volgers opleveren.  

Als in je post een andere Instagram-gebruiker of een ander bedrijf wordt genoemd, vermeld die dan door hun account te taggen. Je zult die gebruiker – en mogelijk ook een aantal van zijn volgers – er waarschijnlijk toe dwingen om ook met jouw content aan de slag te gaan.

Het opnemen van een call-to-action in je Instagram posts is essentieel als het gaat om Instagram marketing tips. Of je volgers nu vraagt om op de link in je bio te klikken (hopelijk naar de website van je bedrijf), een product te kopen, een vriend te taggen, de hashtag van je merk te gebruiken of te antwoorden wat hun favoriete kleur is. Op deze manier zorg je voor meer betrokkenheid.

8. Gebruik merk- of campagnespecifieke hashtags

Het bedenken van een bedrijfshashtag is in feite gratis reclame om de vindbaarheid te vergroten.

Klanten en medewerkers zullen je merk gemakkelijk kunnen vinden door te zoeken op je tag en zullen in staat zijn om door alle content te zoeken met betrekking tot je merk.

Gebruikers kunnen ook hun door gebruikers gegenereerde content taggen met jouw hashtag, waardoor je relevantere content kunt vinden die je misschien wilt herplaatsen op je pagina om de interactie tussen de community te bevorderen.

Elke keer dat een gebruiker een afbeelding plaatst met jouw hashtag, stelt hij meer mensen bloot aan je merk.

Als je bedrijf een populaire slogan heeft, kun je overwegen deze als hashtag te gebruiken. Het is ook belangrijk om een interactieve, merkgebonden hashtag te maken die relevant is voor jouw marketingcampagne om onmiddellijke betrokkenheid te creëren. Het zorgvuldig en doelgericht kiezen van je hashtags is erg belangrijk als het gaat om Instagram marketing tips.

9. Post inhoud van hoge kwaliteit

Een van de belangrijkste Instagram marketing tips op deze lijst is het maken van boeiende teksten en hashtags – maar die komen pas nadat gebruikers zijn aangetrokken tot je post. Het eerste waar mensen op Instagram naar kijken is de foto of video die wordt gepost, vooral omdat het bijschrift eronder wordt geplaatst. Daarom is het van vitaal belang dat je bedrijfsrelevante, interessante en boeiende foto’s en video’s post.

Het delen van professionele foto’s van je producten of bedrijf zal de aandacht van volgers trekken. Zorg ervoor dat je veel foto’s post, niet alleen om producten te promoten, maar ook om de cultuur van je merk te laten zien of je volgers te helpen met industrie relevante tips. Gebruik Instagram om:

  • Je bedrijf te promoten
  • Bedrijfs- of merknieuws te delen
  • Te communiceren met je doelgroe door foto’s van je volgers met je hashtag te herplaatsen of je bedrijf te taggen
  • Producten of diensten onder de aandacht te brengen
  • Een gemeenschap opbouwen door relevante, boeiende foto’s en video’s te delen

10. Creëer content van tevoren

Als het gaat om Instagram marketing tips, is consistentie de sleutel. Hoewel het misschien voor de hand ligt, zullen merken die vaker posten meer engagement ontvangen. Het is echter belangrijk om regelmatig in de feeds van volgers te blijven zonder je publiek te overweldigen. Als gebruikers het gevoel hebben dat ze alleen maar promoties van je merk zien terwijl ze door hun feeds scrollen, zullen ze hoogstwaarschijnlijk je account op den duur un-followen. Helaas is er niet voor elk merk een speciale formule voor wanneer en hoe vaak te posten op Instagram. Het is belangrijk om te kijken hoe je publiek het beste reageert op je posts.

Weten wanneer je content de meeste engagement krijgt, zal je helpen je marketingstrategie te verbeteren om te posten. Door te posten tijdens piekdagen en -uren wanneer volgers het meest online zijn, zullen je posts meer engagement geven. Bekijk wanneer jouw doelgroep het meest op Instagram zit en post jouw content op deze momenten.

om ervoor te zorgen dat je relevant blijft in de feeds en gedachten van volgers, is consequent posten essentieel in wat betreft Instagram marketing tips. Maar niet iedereen heeft elke dag de tijd om dit voor elkaar te krijgen. Overweeg daarom om social media kalender tools te gebruiken om je content van tevoren in te plannen. Tools als Buffer en Hootsuite kunnen je hiermee helpen. Maar ook heeft Instagram tegenwoordig een eigen tool om dit te regelen. Hierover lees je meer in onze blog over Instagram Creator Studio.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *