Home » Blog » Wat is zoekmachine optimalisatie?

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is het proces van het optimaliseren van je website zodat deze gemakkelijk gevonden en gescand kan worden door zoekmachines. SEO kan een paar dingen doen voor een merk of bedrijf:

  1. Het kan jouw merk of bedrijf zichtbaar maken in de zoekresultaten van Google. Afhankelijk van hoe concurrerend je branche is, kan SEO het verschil zijn tussen goed gevonden worden en daaruit klanten halen, of helemaal niet in de top tien van Google kunnen komen en bijna geen verkeer naar je website krijgen. Een meerderheid van de consumenten gebruiken zoekmachines bij het zoeken naar producten en diensten. Als bedrijf kun je het je niet veroorloven om afwezig te zijn in deze zoekresultaten.
  • Het kan de positie van je bedrijf in de zoekresultaten verhogen. SEO kan ook het verschil tussen de vertoning aan de bovenkant van een zoekresultaat en vertoning aan de onderkant. Het eerste resultaat in een zoekmachine heeft de hoogste waarschijnlijkheid van het krijgen van klikken. Meer kliks betekent meer mogelijkheden voor uw website om leads te genereren. Meer dan 70 procent van alle kliks in Google gaan naar de top drie zoekresultaten, daar wilt je als bedrijf dus graag tussen staan!
  • SEO zorgt ervoor dat je de zoekresultaten domineert. Door veel content te creëren in de vorm van blogs en SEO landingspagina’s kan je meerdere goede positie veroveren in Google en andere zoekmachines. Hoe meer relevante top drie posities jij in Google hebt verovert, hoe meer traffic jouw website zal krijgen. Uiteraard betekent meer relevant verkeer ook meer conversie op je website. Dus goede Google posities zullen zeker gaan zorgen voor een hogere omzet voor jouw bedrijf.

Hoe snel werkt zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie levert geen onmiddellijke resultaten, maar het levert wel resultaten op lange termijn. Wanneer je met goede content en een autoritaire website verschillende top tien posities pakt in Google, zul je deze niet zomaar kwijtraken. Het kost van te voren veel tijd en soms ook geld om deze posities te krijgen, maar ze zullen wel blijven staan. Dit in tegenstelling tot Google Ads, waarbij je gelijk je top posities in Google kwijtraakt zodra je je campagne stop zet. 

Zoekmachines en SEO

Zoekmachines zoals Google en Bing zijn website aggregators – dit betekent dat wanneer je iets zoekt met behulp van deze websites, zij je honderden resultaten geven met betrekking tot wat je zelf hebt ingetypt.

Zoekmachines verzamelen deze resultaten door het internet te “crawlen” voor de inhoud van miljoenen websites, en deze dan te organiseren in wat een zoekindex (SERP) wordt genoemd. Deze Search Index is wat Google zo snel maakt – ze hebben hun eigen lijsten met de beste resultaten al gemaakt voor wat je hebt gezocht, dus ze hoeven niet elke website opnieuw op te zoeken en een ranking te geven elke keer als iemand wat probeert op te zoeken in hun zoekmachine. 

Hoe beslist Google wat de eerste resultaten worden?

Dit is waar SEO om de hoek komt kijken. Google geeft voorrang aan websites die aan bepaalde criteria voldoen. Enkele van deze criteria zijn:

  • De website bevat de zoekwoorden waar je naar hebt gezocht.  Dus als je hebt gezocht op “Beste bouwbedrijf in Nederland”, krijg je websites die deze woorden vaker gebruiken.
  • De website is populair. Websites die mensen bezoeken, waar ze op blijven en waar ze meer links van delen, zullen sneller in de zoekmachine ranglijst stijgen.
  • De website heeft afbeeldingen. Google vind afbeeldingen erg belangrijk. Dit draagt in hun ogen bij aan de user experience van een website bezoeker. Wanneer je afbeeldingen op je website gebruikt en deze voorziet van een alt-tekst is Google erg blij en zul je dit zien in je SEO resultaten.
  • Goede content. Dit is eigenlijk het belangrijkste criteria van Google. Als jouw website goede content bevat en precies het antwoord geeft op wat de Google gebruiker wilt weten, ga je erg goede posities krijgen in de zoekmachine.

Naast deze vier criteria zijn er nog meer criteria waaraan jouw website kan voldoen om de SEO van de pagina perfect te maken en de kans op een goede positie sterk te verhogen.

Conclusie

SEO kan je bedrijf helpen om hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te komen. Dit zal resulteren in meer websitebezoekers en meer klanten. Afhankelijk van de autoriteit van jouw website en de content die hier op staat maakt Google een beslissing over jouw plaats in de zoekmachine. SEO is een lange termijn strategie maar kan veel opleveren als je weet wat je doet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *