Ga naar de inhoud
Home » Blog » SEO Checklist voor kleine bedrijven: 4 manieren om de rankings te verbeteren

SEO Checklist voor kleine bedrijven: 4 manieren om de rankings te verbeteren

  • Julien 
  • SEO
SEO checklist kleine bedrijven

Hoe kan je het opnemen tegen merken en andere grote bedrijven in de Google zoekresultaten? Begin met deze SEO-checklist voor kleine en middelgrote bedrijven. Volgens een freelance SEO specialist die ons geholpen heeft met het samenstellen van dit artikel, zijn een hoop van deze zaken essentieel.

Hoe zou je de SEO prestaties van je kleine bedrijf beoordelen, en waar moet je je vervolgens op richten voor meer succes?

SEO is het proces van het optimaliseren van je site om hoger te scoren in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo, enz.

Jouw doel is om op de voorgrond van de zoekers te komen die je klanten zouden kunnen worden.

Het is belangrijk dat je bedrijf verschijnt in verschillende soorten zoekresultaten: Google Maps, organisch, Featured Snippets, afbeeldingen en video’s, en nog veel meer. Hiermee maximaliseer je jouw organische vindbaarheid.

SEO voor kleine bedrijven is een unieke uitdaging, omdat je waarschijnlijk niet beschikt over een toegewijd SEO-team of veel tijd hebt om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op zoekgebied.

Je concurreert niet alleen tegen andere kleine bedrijven, maar ook uitgevers, grote merken, en allerlei andere informatiebronnen die verschijnen in de zoekresultaten.

En, je hebt zeker niet het budget dat die grotere rivalen wel hebben.

Wat moet een klein bedrijf doen?

In dit artikel vindt je een 4-punts SEO checklist voor kleine bedrijven die je helpen prioriteiten te stellen en te focussen op die SEO taken waardoor je resultaat zal gaan zien. Onder andere:

  • Wat aan te pakken.
  • Waarom het belangrijk is.
  • De tools om te gebruiken.
  • De benodigde tijd.

Zoek uit welke problemen je oplost voor klanten

Voordat je met SEO begint, moet je eerst begrijpen hoe mensen zoeken. Je kan een hoop geld verspillen met paid search en betaalde advertenties als je niet de juiste mensen target. 

Weten wie je probeert te bereiken en welk probleem je zal oplossen voor hen is essentieel.

Begin met jezelf vragen te stellen als:

  • Hoe, wanneer en waar bepalen klanten dat ze je product of dienst nodig hebben?
  • Zoeken mensen meer op hun mobiele telefoon of via hun tablet / computer naar jouw zoekwoorden?
  • Wordt het gedreven door een persoonlijk verlangen, zoals lekker eten of een leuke plek om wat tijd door te brengen?
  • Of wordt het veroorzaakt door een verstorende gebeurtenis, zoals een huiselijke of persoonlijke kwestie?

Deze vragen kleuren de taal die je klanten zullen gebruiken om je bedrijf te vinden.

Deze informatie zal jouw zoekwoordenonderzoek en content creatie aansturen, naast andere taken.

Los je technische SEO-problemen op

Je kleine zakelijke website ziet er misschien goed uit aan de buitenkant, met geweldige graphics, kleuren, en lettertypen.

Maar als er technische problemen dan zal het “onder de motorkap”, waarschijnlijk invloed hebben op je rankings en het verkeer.

Voordat je begint aan een content of link building campagne, besteed tijd aan het repareren van de fundering.

Je hebt een solide website structuur nodig zodat zoekmachines je webpagina’s goed kunnen crawlen en indexeren.

Enkele van de meest voorkomende technische SEO problemen hebben te maken met:

  • Snelheid.
  • Duplicate content.
  • Gebroken links.
  • Onjuist gebruik van canonieke link elementen.

Je leert hier meer over wat er nodig is om een technische SEO audit uit te voeren.

Optimaliseer je pagina’s

On-page optimalisatie is meer dan alleen het plaatsen van het target zoekwoord op strategische plaatsen op de pagina.

Het is belangrijk om goed gestructureerde, hoge kwaliteit content te ontwikkelen, geschreven in natuurlijke taal die je target zoekwoorden bevat.

Gebruik elke redelijke (d.w.z. niet-spammy) gelegenheid om je target zoekwoorden toe te voegen op de juiste manier op je website.

Anders mis je belangrijke ranking signalen. Met andere woorden, je moet het volgende optimaliseren:

  • Title tags en subheadings.
  • Afbeeldingen en video’s.
  • Meta beschrijving.
  • Body inhoud.
  • Interne links.

Optimaliseer je Google Business Profile

Je GBP-strategie zou een aandachtspunt moeten zijn voor elk klein bedrijf. Het is gratis, eenvoudig bij te werken en kan een grote impact hebben.

In het ideale geval biedt je Google Bedrijfsprofiel alle informatie die een potentiële klant nodig heeft om je te bellen, een routebeschrijving op te vragen, online te bestellen of op een andere manier direct vanuit de vermelding te converteren.

De eerste stap voor het optimaliseren van je Google-bedrijfsvermelding is deze te claimen en te verifiëren.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk velden invult en foto’s en video’s toevoegt om je vermelding te verbeteren.

Je categoriekeuze is superbelangrijk. Zorg ervoor dat je de juiste categorieën voor je bedrijf kiest.

De primaire categorie bepaalt welke attributen en andere functies voor je beschikbaar zijn.

Als je meer geavanceerd wilt zijn met je Google-bedrijfsprofiel, kun je de tijd nemen om Questions and Answers te maken.

Wat houdt dat in?

In lokale zoekresultaten is er een sectie op jouw vermelding waar mensen vragen kunnen stellen en antwoorden kunnen krijgen.

Als klein bedrijf is het belangrijk dat je op de hoogte blijft van deze vragen.

Je kan zelfs je eigen vragen maken en de antwoorden geven om proactief informatie te geven die zoekers kan helpen om te converteren.

About Post Author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *