Dit is waarschijnlijk de meest verwarrende update die we ooit hebben gezien in de SEO industrie. Mensen discussiëren over namen, niches en de effecten die de update heeft gehad. Eén van de marketingbureaus die deze algoritme updates analyseert is online marketing bureau smoop.
Er zijn al een aantal mensen naar buiten gekomen met meer informatie over de update, maar hopelijk kunnen mijn onderzoek en bevindingen iets toevoegen aan wat al is opgegraven en wat verkeerde informatie verbeteren die mensen hebben geplaatst.
Het tijdskader
In tegenstelling tot de meeste updates, duurde het een week voordat deze update volledig was uitgerold en zijn effect had bereikt.
Het was echter een zeer vreemde week, met schommelingen die nogal onvoorspelbaar waren in wat er direct de oorzaak van was. Veel websites schommelen de laatste tijd erg qua ranking.
Het hele “E-A-T” principe
Het nieuwe modewoord van de maand voor de SEO gemeenschap is E-A-T. Het komt voort uit de Google ranking richtlijnen en aangespoord door een aantal tweets van Google. Het staat het simpelweg voor: Expertise, Authoritativiteit en Vertrouwen.
Het zou Google’s manier moeten zijn om echte expertise te koppelen aan een tekst op het internet. In principe wil Google dus kijken of de tekst die je publiceert uniek is.
Het probleem wat we zien in het E-A-T principe is dat ze allemaal afkomstig zijn van Google’s Quality Rater Guidelines, of kortweg QRG.
Google heeft een heleboel beoordelingsrichtlijnen vrijgegeven rond waar mensen bij Google naar kijken (als ze je een manuel penalty kunnen geven). En niet waar het algoritme zelf naar kijkt. Je probeert niet een handmatige reviewer te verslaan (dit gaat je namelijk nooit lukken), wat je wil proberen is om het algoritme te verslaan.
Men denkt dat Google nog steeds niet de kracht en de wijsheid heeft, om precies te zien welke best practices nu het beste werken. Daarnaast baseert het nog steeds zijn authenticiteitsfactoren op dezelfde oude SEO principes, waaronder: Links & OnPage.
Mijn bevindingen over links
Ik vond bijna geen sites die deze keer een algoritmische hit hadden gezien vanwege een slecht linkprofiel. Het was vreemd om te zien dat sites met voornamelijk WordPress homepage links goed in beweging waren, terwijl andere sites met kwalitatief betere (en schonere/natuurlijke) linkprofielen stagneerden of daalden.
Ik zag echter veel correlatie tussen betrouwbare / goede link profielen en sites die geen geweldige OnPage hadden. Dit kan zijn dat Google weer eens links verkoos boven de sites zelf.
Deze update had vooral invloed op de OnPage, maar mijn algemene conclusie is dat Google een soort van tegenmaatregelen heeft ingebouwd om ervoor te zorgen dat ze geen dunne sites devalueren die eigenlijk tegemoetkomen aan precies wat de gebruiker wil en op zijn beurt een uitstekend & schoon linkprofiel heeft.
Geen sociale profielen
Nogmaals, geen links en geen authenticiteit van een website of de persoon/personen erachter. Je wil er dus zeker van zijn dat je in de sociale media profielen die je aanmaakt, een link staat naar jouw website.
Slechte algemene kwaliteit van de site
Het is belangrijk dat de kwaliteit van je website goed is. Een website die weinig links heeft, amper content heeft en qua design niet past op een device, kan worden gezien als een slechte website in de ogen van Google. Hierdoor is het lastiger om deze website te ranken. Met de Augustus update kan dit zelfs nog een groter effect hebben en de website verder dalen.
Conclusie
Ik hoop dat deze blog post je wat meer inzicht heeft gegeven in de algoritme update van Augustus.
Als je meer nieuws wil over SEO of online marketing, bekijk dan één van onze andere artikelen om daar meer over te weten te komen.