Home » Blog » Hoe maak je een SEO-strategie?

Hoe maak je een SEO-strategie?

SEO strategie

Als je ervoor wilt zorgen dat je bedrijf verschijnt in de top van de zoekmachine resultaten pagina’s (SERP’s moet een goede SEO-strategie hebben. Met een solide SEO-strategie trek je meer organisch verkeer en verhoog je de omzet van je bedrijf.

Een SEO-strategie is een breed plan dat zich richt op alles wat te maken heeft met SEO. Deze strategie is opgebouwd uit verschillende facetten en taken die allemaal samenwerken om het grotere doel van een betere zichtbaarheid en meer verkeer te bereiken.

Beoordeel je huidige SEO prestaties

Het eerste wat je moet doen voordat je je SEO-strategie ontwikkelt, is het beoordelen van je huidige SEO-strategie en hoe deze presteert.  Je moet de organische zichtbaarheid van je website, je trefwoord rankings, en branded vs niet-branded verkeer evalueren.  Er zijn verschillende tools beschikbaar, waaronder SEMrush, Ahrefs en Ubersuggest.

Met deze tools, kun je de prestaties van je organische verkeer en trefwoord rankings analyseren. Je zult in staat zijn om gemakkelijk trends op te merken en een algemeen idee te krijgen van de prestaties van elk van deze statistieken.

Het analyseren van deze statistieken, evenals de gegevens van Google Analytics zal je een algemeen idee geven van hoe je website presteert vanuit een SEO oogpunt.  Ook helpt deze analyse je bij het in kaart brengen van zwakke SEO punten, waardoor je deze kunt verbeteren in je nieuwe SEO-strategie.

Doe een SEO analyse van je concurrenten

Zodra je jouw huidige SEO prestaties hebt geanalyseerd, is het een goed idee om vervolgens de SEO strategieën van je concurrenten analyseren. Dit zal je goede inzichten geven over de strategie van je concurrenten. Deze informatie zou je vervolgens kunnen gebruiken om je eigen SEO te verbeteren.

Begin met het maken van een lijst van je belangrijkste concurrenten. Ook hiervoor zijn de tools van SEMrush, Ahrefs en Ubersuggest erg handig.

Kijk bij het analyseren van je concurrenten naar hun zoekwoorden rankings, best scorende pagina’s en backlink-profiel.

Wanneer je weet welke van hun pagina’s het beste scoren kan dit je helpen bij het bepalen van je eigen content. Bekijk ook wat voor type content bij hun het beste scoren. Zijn het vooral blogs of zijn het bijvoorbeeld product pagina’s?

Het analyseren van het link profiel van websites van concurrenten zal je helpen te begrijpen waar hun backlinks vandaan komen. Dit linkprofiel kun je vervolgens nabootsen en hier nog een extra schepje bovenop doen zodat je boven je concurrenten zult uitkomen.

Bepaal je Online Marketing Doelstellingen

De volgende stap is het bepalen van de doelen die u wilt bereiken met uw SEO-strategie, evenals de belangrijkste prestatie-indicatoren (KPI’s) die je voortgang naar deze doelen te meten.  Het bepalen van je specifieke doelen zal helpen bij het vormgeven van jouw SEO-strategie om te streven naar deze doelen en het meten van het succes. 

Zoekwoordenonderzoek

Zodra je digitale marketing doelen zijn bepaald, is het tijd om een zoekwoordenonderzoek te doen. In dit zoekwoordenonderzoek bepaal je je belangrijkste zoekwoorden en zet je deze op een rijtje. Kijk tijdens dit zoekwoordenonderzoek goed naar het zoekvolume, de SEO moeilijkheid en de zoekintentie.  

Vergrootglas met zoekwoorden

Kijk kritisch naar je huidige content

Neem de tijd om de bestaande inhoud op je pagina te controleren voordat je nieuwe inhoud toevoegt. Het nagaan van je bestaande inhoud zal je helpen om bepaalde content te identificeren en eventueel te verbeteren.

Het controleren van de huidige content op je website voordat je nieuwe content creëert, kan je veel werk besparen. In veel gevallen zal het bijwerken van bestaande inhoud je helpen beter te ranken in Google. Hoe beter de content op je website, hoe meer Google dit waardeert.

Herstel On-Page SEO

Nadat je de inhoud op je webpagina’s hebt gemaakt of verbeterd, moet je er ook voor zorgen dat de afzonderlijke pagina’s goed zijn geoptimaliseerd voor on-page SEO. Dit omvat het optimaliseren van de titel tags, meta beschrijvingen, header tags (H1, H2, en H3), en de inhoud zelf met uw gerichte zoekwoorden. Ook moet je er voor zorgen dat alle interne links op je website werken en gebroken links herstellen.

Je kunt de effectiviteit van deze on-page SEO elementen met tools zoals de SEMrush en Ubersuggest laten analyseren. Wanneer je een WordPress website hebt bieden plugins zoals Yoast SEO een uitkomst voor het controleren en optimaliseren van je on-page SEO.

Los technische SEO fouten op

Technische SEO problemen zoals trage laadsnelheden en gebroken interne links kunnen je rankings beïnvloeden. Het is belangrijk om regelmatig je website te controleren op technische SEO problemen en de belangrijkste problemen op te lossen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die deze problemen kunnen identificeren. Als je een keer per maand je website controleert op technische problemen zal dit je helpen om problemen snel te identificeren en op te lossen. Zo zullen je rankings in zoekmachines geen problemen opleveren.

Werk aan Off-Page SEO

Zodra je website is ingesteld en geoptimaliseerd is met nieuwe content, moet je je richten op het bouwen van off-page links (backlinks). Dit is zeer belangrijk omdat backlinks een van de drie belangrijkste factoren zijn die Google gebruikt om de ranking van je website te bepalen.

Er zijn veel manieren om off-site links te bouwen, waaronder het publiceren van persberichten op websites van derden, het indienen van gastblogberichten en nog veel meer. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *