Home » Blog » Google Search Console: Hoe werkt het en wat kun je er allemaal mee?

Google Search Console: Hoe werkt het en wat kun je er allemaal mee?

Google Search Console instructies

Wanneer je als bedrijf een SEO strategie uitvoert, moet je je prestaties en statistieken goed kunnen meten. Ook is het belangrijk om te weten of je website technische problemen ervaart die zo snel mogelijk moeten worden opgelost voordat je rankings gaan dalen. Om al je SEO statistieken en technische problemen in de gaten te houden kun je het beste gebruik maken van de SEO tool van Google: Google Search Console. Lees hier wat Google Search Console precies is, wat je er allemaal mee kunt doen en hoe dit programma werkt.

Google Search Consoel begrijpen

Google Search Console is een internettool die je gedetailleerde rapporten geeft over wat er op je website gebeurt en hoe mensen op je website komen via Google. Deze rapporten kunnen je helpen je site te optimaliseren en de SEO-prestaties op Google te verbeteren.

Met Google Search Console krijg je inzichten over hoe Google je website analyseert. Er zijn waardevolle gegevens te verkrijgen waaronder hoe Google je website rangschikt, of er problemen met de beveiliging van je website, verkeersaantallen via Google, mobiele prestaties, handmatige Google penalty’s en meer.

Hoe stel je een Google Search Console account in

Als je helemaal nieuw bent bij Google Search Console, zul je er eerst een account aan moeten maken en deze moeten verbinden en verifiëren met je website. Hoe je dit kan doen? Dat leggen we hieronder uit.

Hoe je website toevoegen aan Google Search Console

1. Gebruik je Google-account om in te loggen. Als je eerder een Google-account hebt aangemaakt, kun je deze gebruiken om toegang te krijgen tot GSC. Zo niet, dan moet je een nieuwe aanmaken. Als het een bedrijfsaccount is, zorg er dan voor dat je je aanmeldt op je bedrijfsaccount, niet persoonlijk.

2. Ga naar Google Search Console

3. Klik op “Property toevoegen”.

4. Selecteer “Website” in het vervolgkeuzemenu en voer de URL van je website in. Zorg ervoor dat je dezelfde URL gebruikt die in de browserbalk wordt weergegeven.

5. Klik op “Doorgaan”.

De volgende stap is het kiezen van een manier om uw website te verifiëren. Er zijn zeven manieren om dat te doen, maar hier zijn vier eenvoudige alternatieven om je account te verifiëren.

4 eenvoudige stappen om je Google Search Console account te verifiëren

Optie 1: Voeg een HTML-tag toe

1. Zoek naar het dashboard en kies “Eigenschappen beheren”. Klik op “Deze property verifiëren”.

2. Er zijn hier twee opties. Je kunt klikken op de “HTML-tag” onder “Aanbevolen methode” of kies de optie “Alternatieve methoden” en kies “HTML-tag”. Je krijgt de HTML-code om je website te verifiëren.

3. Kopieer de code, open de code van je homepage en plak deze in de < Head>-sectie. Je kunt het overal plakken.

4. Bewaar en publiceer de bijgewerkte code.

5. Open de homepage van je website om de broncode van de site te bekijken. Je zou de verificatiecode moeten zien in de sectie <Head>.

6. Ga naar Google Search Console en klik op “Verifiëren”. Je zou een bevestigingsscherm moeten zien nadat Google de code van je website heeft gecontroleerd.

Het is beter om voor de HTML tag optie te gaan als je een ervaren team hebt zoals een SEO bureau. Zij zullen u helpen de HTML-tag toe te voegen aan uw Google Search Console. Het is een effectief proces dat je bedrijf snel geverifieerd kan krijgen.

Optie 2: Google Analytics (GA) code toevoegen

Ervan uitgaande dat je ervaring hebt met Google Analytics, kun je deze gebruiken om je website te verifiëren.

1. Controleer of de homepage code van je website of de Google Analytics code te vinden is binnen de < Head> sectie. Zo niet, verplaats het dan naar de <Head> sectie.

2. Ga naar het dashboard, selecteer “Beheer site,” en vervolgens “Verifieer deze site.”

3. Kies de optie GA-trackingcode en volg de instructies.

Optie 3: Upload een HTML-bestand

1. Ga naar het dashboard, kies “Beheer site” en vervolgens “Verifieer deze site”.

2. Kies “HTML-bestand uploaden” onder “Aanbevolen methode”.

3. Volg de instructies, download het HTML-bestand, en upload het naar de aangegeven locatie. Verander geen details, anders zal verificatie niet mogelijk zijn.

4. Wanneer het geüpload is, ga je naar Google Search Console en klik je op “Verifiëren”.

Optie 4: Verifiëren via je domeinnaamprovider

1. Ga naar het dashboard, klik op “site beheren” en selecteer vervolgens “deze site verifiëren”. Kies de “Domeinnaam provider.”

2. Selecteer je domeinnaam provider uit de lijst of selecteer “Andere” en volg de instructies.

Hoe je Google Search Console kunt gebruiken om de website prestaties te verbeteren

Als je Google Search Console voor de eerste keer gebruikt, is de eerste stap het instellen van je voorkeursdomein. Dat wil zeggen, of je het www of het non-www domein wilt gebruiken. Om te beginnen, controleer je website-instellingen en klik op het voorkeursdomein. Als je voorkeuren buiten deze opties liggen, kunt je ervoor kiezen dit niet te doen.

Als je je voorkeursdomein niet selecteert, zou Google beide domeinversies kunnen zien als verschillende verwijzingen naar verschillende pagina’s. En dat kan leiden tot zwakke backlinks, waardoor je positie in Google wordt aangetast.

Hier zijn manieren om de prestaties van je site te verbeteren.

1.    Dien een sitemap in via Google Search Console

Wanneer je een sitemap indient, helpt dit de Googlebot om je webpagina’s te crawlen en te indexeren. Wanneer dit correct gedaan wordt, kan het de ranking van je site verhogen. Dit is essentieel wanneer je website honderden pagina’s heeft.

Het is makkelijk om een Google sitemap document te maken. Gebruik de Google Sitemap Generator om een XML-bestand te genereren. Ga vervolgens naar de zijbalksectie van Google Search Console. Hier vind je een “sitemap” optie. Volg de instructies om het bij Google in te dienen.

Wanneer je een WordPress website hebt kan je ook gebruik maken van de Yoast SEO plugin voor het instellen van een sitemap. 

Het duurt niet lang om de sitemap bij Google in te dienen. Het kan echter zijn dat je moet wachten tot het sitemap-rapport binnenkomt, waarin staat dat Google je sitemap met succes heeft geïndexeerd.

2.    Rapporten over Core Web Vitals

Core Web Vitals vertelt Google het niveau of de kwaliteit van de gebruikerservaring op je website. Dus het Core Web Vitals rapport geeft een overzicht van eventuele verbeteringen die je moet maken om je gebruikerservaring te verbeteren. Sommige problemen kunnen zijn: trage pagina’s laden, niet-reagerend webontwerp, enz.

3.    Mobiele Bruikbaarheid

De tool Mobiele Bruikbaarheid kan je laten zien of er problemen zijn met de bruikbaarheid. Eenvoudig gezegd laat de tool je weten of gebruikers problemen ondervinden wanneer ze je website bezoeken op hun mobiele telefoon. Houd in gedachten dat een mobielvriendelijk, responsive ontwerp van cruciaal belang is voor een perfecte UX-prestatie en een hogere organische zoekpositionering.

Welk voordeel haal je uit Google Search Console?

De zichtbaarheid van je website verbetert

Heb je ooit een ervaring gehad waarbij je een geweldige website had gemaakt, maar mensen deze niet konden vinden op een eenvoudige zoekopdracht? Het kan een frustrerende ervaring zijn. Met behulp van Google Search Console kunnen mensen je website makkelijker vinden in Google.

Virtuele afbeeldingen blijven bijgewerkt en actueel

Wanneer je coderingsproblemen of gebroken links oplost, helpt Google Search Console je de wijzigingen bij te werken. Maar dit gebeurt zodanig dat GSC een nauwkeurige momentopname van je website maakt zonder de problemen.

Betere Zoekwoorden Optimalisatie om meer Verkeer te Krijgen

Weten wat mensen aantrekt naar je site kan helpen om een betere gebruikerservaring te krijgen. Google Search Console stelt je in staat om de belangrijkste zinnen en trefwoorden te begrijpen die mensen vaak gebruiken om toegang tot je website te krijgen. Met deze kennis kunt je je website adequaat optimaliseren om beter te reageren op bepaalde zoekwoorden.

Je website wordt responsive en sneller

Een van de belangrijkste oorzaken dat bezoekers een website verlaten is trage laadsnelheden. Het kan de bounce rate van je website verhogen en een deuk in je omzet veroorzaken. Google Search Console waarschuwt je voor dergelijke problemen, zodat je het probleem snel kunt oplossen. Je website wordt mobiel-vriendelijk en zeer responsive.

Backlink analyse

De backlinks, sites die teruglinken naar je website, vertellen Google hoe populair je website is en hoe waardevol je bent. Met GSC krijg je een breed overzicht van elke website die naar je linkt. Op die manier weet je wat je populariteit bevordert en in stand houdt.

Conclusie

Als een website essentieel is voor je bedrijfsmodel, kan Google Search Console nuttig zijn. Het is niet alleen een uitstekend hulpmiddel om de prestaties van je website te controleren, maar het kan je ook helpen bij het identificeren van eventuele problemen.

Met Google Search Console kun je waardevolle inzichten verkrijgen die je kunnen helpen effectieve SEO-strategieën te ontwikkelen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *